Доннікова І., Donnikova, I. (2019) Створювальне знання в мультидисциплінарному освітньому контексті=Co-Generative Knowledge in the Multidisciplinary Educational Context. Вісник Львівського університету. Серія філос.-політолог. студії. (26). pp. 32-39. ISSN Print 2307-1664, Online 2663-5615.
Co-generative knowledge.pdf - Published Version
Завантажити (310kB) | Попередній перегляд
Анотація
У статті проаналізовано чинники, що сприяють виявленню створювального потенціалу знання в освіті. Методологічні підходи представлені базовими положеннями філософії культури, теорії складності та теорії самоорганізації. Створювальне знання визначено як ціннісно-орієнтоване знання, спрямоване на самореалізацію людини в складному світі. Досліджено культурно-антропологічні та культурно-психологічні аспекти мультидисциплінарних освітніх практик. Створювальність знан-
ня розуміється як об’єднання знання й культурних практик. В контексті культури знання включається в процес виробництва цінностей та смислів людського існування, допомагає досягти стану розуміння. Його призначення полягає в тому, щоби допомогти людині навчитися узгоджувати різні соціокультурні практики й стратегії життєдіяльності, знімати їх гресивність, свідомо й продуктивно діяти в ситуації невизначеності та зростаючих ризиків. В освіті важливим критерієм створюваль-
ності знання є набуття людиною навичок вчитися протягом усього життя, освоювати нові професії та види діяльності, тобто трансфесіоналізм. Це потребує врахування індивідуально-психологічних особливостей учнів, вибору відповідних методик навчання й викладання. У зв’язку з цим зростає значення культурно-психологічних практик, психологічної грамотності вчителів та учнів. Створювальність знання передбачає також персоніфіковану позицію викладача-дослідника. Викладач несе
відповідальність за організацію знання в системі освіти, виступає в ролі медіатора, який подає наукове знання в доступних для учнів культурних формах. В сучасній освіті викладач сам стає учнем, засвоюючи нову інформацію та новітні освітні технології, перетворюючи мультидисциплінарний
освітній контент на цілісний комунікативний простір. Основний висновок полягає в тому, що знання стає створювальним, якщо використовується в життєтворчості людини та професійній самореалізації як її складовій. Обґрунтовано, що досягнення органічної єдності знання й людського життя є можливим за орієнтації сучасної освіти на підготовку трансфесіоналів.
| Тип матеріалу: | Наукова стаття |
|---|---|
| Ключові слова: | освіта, створювальне знання, мультидисциплінарність, культурні практики, трансфесіонал. |
| Тематики: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) |
| Розміщено: | Дмитро Ляшенко |
| Дата розміщення: | 20 Nov 2025 11:06 |
| Останні зміни: | 20 Nov 2025 19:05 |
| URI: | https://repository.onma.edu.ua/id/eprint/631 |
